עמותת ברכה - התמודדות והקטנת הסיכון של סרטן תורשתי                                הסכם ותנאי שימוש                  כל הזכויות שמורות לעמותת ברכה 

עמותה רשומה מספר 580508075 בעלת אישור סעיף 46 לפקודת מס הכנסה              580508075 Registered Israeli non-profit organisation number 
ישראל Israel

  • Facebook BRACHA
  • Instagram - BRACHA
  • YouTube - BRACHA
  • Twitter - Black Circle

תזונה ובריאות

על-פי מחקר של החוקרים דול ופיטו משנת 1981, 30% משיעורי התמותה מסרטן נובעים מטבק, 34% מדיאטות, ואילו סיכונים אחרים כמו זיהומים, אלכוהול, תוספי מזון וחשיפה לשמש הם רק סביב 3% ומטה. כאשר מדברים על סרטן ותזונה, חשוב להבין איך דיאטות משפיעות על תאי הגוף ועל ה-DNA. אפיגנטיקה הוא מחקר שבוחן כיצד מרכיבי הדיאטה מווסתים את תפקוד הגנים שלנו, מבלי לשנות את ה-DNA. חומרי מזון וחומרים אחרים שנמצאים באוכל שלנו יכולים לשנות ההנחיות שהגנים נותנים לתאים שלנו, מה שיכול להשפיע על האופן שבו הם מתפקדים ופועלים. הם לא פועלים באופן זהה אצל כולם, מכיוון שלאנשים שונים יש רגישויות שונות לסוגי מזון שונים. דיאטה שמבוססת על צמחים יכולה להפחית את הסיכון לסרטן, יחד עם פעילות גופנית. מטרת מאמר זה היא לדון במיתוסים נפוצים לגבי סוגים שונים של מזון ולתת עצות לגבי חומרי מזון שיכולים לעזור להפחית את הסיכון לסרטן.

מיתוסים נפוצים לגבי מזון הם שאוכל מהונדס גנטי הוא רע, ושחומרי הדברה על אוכל גם הוא מסוכן (כלומר מזון שאינו אורגני). אולם, אוכל מהונדס גנטית יכול להיות מועיל, האוכל יכול להיות משופר מבחינת האיכות והערך שלו. הוא גם יכול להגביר את הכמות של המזון הזמין ואת המגוון שלו. לדוגמה, אם סויה מהונדסת גנטית היא בעלת פחות שומן רווי, זה מוביל להפחתת הכולסטרול. אך יכולים להיות גם חסרונות, לדוגמה כשהופכים צמחים ליותר סבילים לקפיאה על-ידי שימוש בגנים של טפילים או של דג מסוים. בהקשר של חומרי הדברה, פחות מ-1% ממקרי הסרטן קשורים לחומרי הדברה או לקוטלי עשבים. אוכל אורגני אינו בהכרח נטול חומרי הדברה או קוטלי עשבים, מאחר והאדמה שבה הם הוא גדל או המים שמשקים את האדמה יכולים לשאת את החומרים הללו ולהעביר אותם לירקות. העצה הטובה ביותר להפחתת המשקעים שעל הירקות היא לשטוף אותם היטב ולהסיר את העלים החיצוניים שלהם אם זה מתאפשר. ירקות קפואים גם יכולים להיות אפשרות טובה כאשר אין נגישות לטריים.

מספר חומרי מזון אותם אנו צורכים באוכל שאנו אוכלים, ויש להם תפקיד מפתח בהפחתת הסיכון לסרטן: ויטמין A, ויטמין D, סלניום ו-FOLATE. ויטמין A מסייע בהאטת הגדילה של גידולים ומכיל חומרי נוגדי חמצון. ניתן לצרוך אותו על-ידי אכילת גזרים, בטטות, פפריקה ועוד. מחקרים על ויטמין D הראו שהוא יכול לחסום את היווצרות הגורמים המובילים לסרטן. כמו כן, הוא יכול להאט גדילת גידולים ויש בו איכויות אנטי-דלקתיות. המקור לויטמין D הם דגים, ביצים, שמן דגים ופטריות. סלניום גם עוזר לחסום את היווצרות הגורמים המובילים לסרטן, הוא מקור של נוגדי חמצון ועוזר לתאים לדעת מתי הם צריכים למות (יש בו מנגנון גנטי שנקרא אפופטוזיס האחראי להשמדה עצמית של תאים). מקורות לסלניום הם אגוזי ברזיל, פירות ים, דגנים, שום, ביצים, בשר ודגים. תפקיד ה- FOLATE הוא להמריץ את המערכת החיסונית ועוזר במיזוג ה-DNA אל התאים שלנו. מקורות שלו הם תרד, ברוקולי, חלב ופירות הדר. 

פיטו-כימיקלים Phytochemicals)) כימיקלים המצויים במאכלים באופן טבעי ובסוגי שתייה מסוימים שאנשים צורכים, גם מועילים בהפחתת הסיכון לסרטן. אינדול (תרכובת אורגנית) ו-Allyl Sulfide (תרכובת כימית) נמצאו בשום ובירקות ששייכים למשפחת המצליבים, וידוע כי הם מסייעים לעורר מערכות אנזימים שמנקות את התאים שלנו מרעלים. isoflavins וליגנין (חומר צמחי) נמצאו בסויה ובזרעי פשתן, והם משנים את המטבוליזם של ההורמונים. החומרים Catechins (מצוי בתה ירוק), אנתוציאנין ורסברטרול (מצויים בענבים), ליקופן (מצוי בעגבניות) משמשים כנוגדי חימצון, ו- Sulforaphanes (מצוי בברוקולי) משנה את הגנים שכוללים גורמים מדכאים של גידולים. 

קבלת חומרי המזון שהגוף צריך בעזרת דיאטה המבוססת על ירקות היא יותר מועילה מאשר לקחת תוספי מזון. כדי להפחית את הסיכון לסרטן צריך להקפיד על הגבלת השימוש במלח ומאכלים עם הרבה שומן רווי, להגביל אכילת בשר וצריכת אלכוהול, ולשמור על משקל מאוזן.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now